1
brak-mineralow-top

Niski poziom minerałów w organizmie

Minerały są nieodłączną częścią naszego organizmu. Wspomagają pracę wszystkich narządów i regulują gospodarkę mineralną organizmu. Niski poziom minerałów może dawać różne objawy, a przewlekłe niedobory są objawem lub przyczyną wielu chorób. Dzisiaj sprawdzimy jakie są objawy niedoboru potasu, magnezu, żelaza, cynku i fosforu oraz jak uzupełnić niski poziom minerałów.

Niski poziom magnezu

Zbyt małe stężenie magnezu w organizmie jest bardzo powszechne w dzisiejszych czasach. Przyczynia się do tego duża ilość wypijanej kawy, wysoko przetworzona żywność, przyjmowanie niektórych leków, a do tego stres. Na niedobory magnezu mogą wskazywać przede wszystkim objawy takie jak skurcze mięśni lub drganie powiek, ale również bóle i zawroty głowy, osłabienie, rozdrażnienie, senność. Aby uzupełnić niski poziom magnezu można stosować suplementy diety, zawierające magnez, najlepiej w połączeniu z witaminą B6, która zwiększy wchłanianie się minerału. Przy czym należy unikać picia soków owocowych, dużej ilości kawy i alkoholu oraz przyjmowania fosforu i wapnia, ponieważ te czynniki zmniejszają przyswajanie magnezu w organizmie. Jeżeli zamiast suplementów zawierających magnez wolimy naturalne źródła, powinniśmy w naszej codziennej diecie wybierać przede wszystkim surowe warzywa i owoce, nasiona roślin strączkowych, produkty zbożowe takie jak kasza gryczana, ciemne pieczywo. Poza tym bardzo duże stężenie magnezu występuje w kakao, dlatego wskazane jest spożywanie gorzkiej czekolady.

Niski poziom potasu

Potas odpowiada w organizmie przede wszystkim za prawidłową pracę mięśni i dobrą koncentrację, ma znaczące działanie przy przemianie materii i dostarczaniu substancji odżywczych wewnątrz organizmu. Poza tym reguluje gospodarkę wodną i kontroluje ciśnienie krwi. Zatem zbyt niski poziom potasu może powodować choroby serca, nadciśnienie oraz skurcze mięśni. Aby rozpoznać niedobór potasu należy zwrócić uwagę czy występują następujące objawy: opuchnięte nogi lub ręce, nieregularny rytm serca, bóle mięśni, skurcze a nawet trądzik. Uzupełnianie niedoboru potasu polega przede wszystkim na odpowiedniej diecie bogatej w warzywa i owoce surowe, ale również te suszone. Największa zawartość potasu występuje w bananach, awokado, pomidorach i cytrusach.

Niski poziom żelaza

Jeden z najważniejszych minerałów, który również odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu. Stymuluje odporność, zmniejsza zmęczenie, wpływa na prawidłowy rozwój i wzrost, a co ważne pobudza szpik kostny do produkcji czerwonych krwinek. Dodatkowo u kobiet ciężarnych wspiera prawidłowy rozwój płodu. Jeżeli występują objawy takie jak ciągłe zmęczenie, skłonność do siniaków, nieprawidłowy rytm pracy serca, krwawienie z nosa, brak koncentracji, sprawności myślenia to najprawdopodobniej jest to właśnie problem z zbyt niską zawartością żelaza w organizmie. Dodatkowo występują problemy ze skóra, włosami i paznokciami. Niski poziom minerału najczęściej spowodowany jest przez obfite krwawienia. Problem częściej dotyczy kobiet, ze względu na zmniejszenie poziomu żelaza podczas menstruacji. Dlatego przy menstruacji czy krwawieniach np. z nosa wskazane jest przyjmowanie suplementów uzupełniających niedobory. Zbyt niski poziom fosforu jest przyczyną anemii, którą można wyleczyć stosując dietę bogatą w ryby, wątróbkę czy cielęcinę. Jeśli chodzi o warzywa i owoce to dużą ilość fosforu znajdziemy w szpinaku, fasoli, brokułach, orzechach laskowych. Aby zwiększyć przyswajanie żelaza watro dodatkowo sięgać po produkty zawierające dużo witamy C.

Niski poziom cynku

Niedobór cynku często spowodowany jest przez nierozmyślne odchudzanie lub częstym spożywaniem alkoholu. Pierwsze objawy jakie pojawiają się przy niskim poziomie tego minerału to osłabienie paznokci oraz pojawiające się na nich białe plamki. Zaburzenia emocjonalne również są objawem niedoboru cynku, pojawia się złość, nerwowość, depresja. Kolejne bardzo charakterystyczne objawy to powolne gojenie się ran, przyspieszenie procesu starzenia się i zaburzenia w odczuwaniu smaków i zapachów. Walka z niskim poziomem minerału jakim jest cynku polega na spożywaniu większej ilości mięsa, jaj, ryb. Cynk znajduje się również w roślinach, ale jego przyswajalność jest dużo niższa, występuje w nasionach i otrębach.

Niski poziom fosforu

Niski poziom tego minerału jest groźne dla organizmu, bo prowadzi do zaburzeń pracy nerek i serca oraz osteoporozy. Fosfor znajduje się w prawie wszystkich produktach spożywczych, dlatego przyczyną niedoboru fosforu jest przede wszystkim długotrwałe głodzenie się lub odchudzanie oraz częste wymioty, biegunki. Największe poziom fosforu występuje w serach, mięsie, rybach i pieczywie. Niedobór fosforu warto uzupełniać wraz z wapniem spożywając mleko, jogurty, kefiry oraz owoce.

1 komentarz do Niski poziom minerałów w organizmie

  • Werra314  powiedział:

    Dziewczyny odchudzanie proponuje zaczac od motywacji, jak potrzebujecie cos na motywacje, wpiszcie sobie w gogle; odchudzanie przed i po by sasetka

Zostaw odpowiedź

Możesz użyć tych tagów i atrybutów HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>