0
witaminab-12-top

Witamina B12 – Właściwości, Gdzie występuje?, Objawy niedoboru

Niedobór witamin jest groźny dla całego organizmu. Szczególnie groźny jest niedobór witaminy B12, która podnosi odporność na stres, zapobiega anemii oraz poprawia apetyt. Jest ona niezbędna w prawidłowej pracy układu nerwowego. Ponadto witamina B12 uczestniczy w syntezie serotoniny, który działa antydepresyjnie. Sprawdź jakie są właściwości witaminy B12. Gdzie można ją spotkać? Jakie są objawy niedoboru?

Witamina B12 – Właściwości

Witamina B12 jest rozpuszczalną w wodzie witaminą. Naturalnie występuje w niektórych pokarmach. Jest również dostępna w postaci suplementów diety, jak i leków wydawanych na receptę. Witamina B12 występuje w kilku postaciach i zawiera mineralny kobalt, więc związki o aktywności witaminy B12 są wspólnie nazywane „kobalaminami”. Metylo-kobalamina i 5-dezoksyadenozylokobalamina są formami witaminy B12, które są aktywnymi czynnikami w metabolizmie człowieka. jest niezbędna do prawidłowego tworzenia krwinek czerwonych, funkcji neurologicznych i syntezy DNA.  Witamina B12 działa jako kofaktor syntazy metioninowej i mutazy L-metylomalonylo-CoA. Syntaza metioninowa katalizuje konwersję homocysteiny do metioniny.

Witamina B12 jest znana jako konieczna do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Jest niezbędna w utrzymywaniu prawidłowego zdrowia psychicznego. Bierze udział w przetwarzaniu białek, tłuszczów i węglowodanów na energię. Tym samym niweluje zmęczenie i uczucie osłabienia. Ponadto bierze udział w syntezie serotoniny, która działa antydepresyjnie. Wspiera leczenie depresji i stanów przewlekłego zmęczenia. Korzystnie wpływa na koncentrację i wspomaga zapamiętywanie.

Jest stosowana wspomagająco w leczeniu anemii i zapobiega miażdżycy. Wspomaga leczenie zapalenia wątroby oraz reguluje produkcję czerwonych krwinek.

Witamina B12 – Gdzie występuje?

Witamina B12 występuje głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Głównie w nerkach, wątrobach, rybach. Powszechnie występuje w pożywieniu takim jak wędlina, sery, jaja, mleko. Występuje również w drożdżach spożywczych. Nie występuje w produktach roślinnych.

Witamina B12 może być spożywana w dużych dawkach, ponieważ jej nadmiar jest wydalany przez organizm lub magazynowany w wątrobie na wypadek braku zapasów. Zasoby witaminy B12 mogą utrzymywać się w organizmie do roku.

Pokarmy bogate w witaminę B12 to: małże, wątroba, ryby, kraby, niskotłuszczowa wołowina, wzbogacone płatki zbożowe, wzbogacone tofu, niskotłuszczowe produkty mleczne, sery i jajka. Obecna dzienna wartość (% DV) dla witaminy B12 wynosi 6 μg. Bogatym źródłem witaminy są również ostrygi.  Ostrygi zawierają więcej cynku niż jakikolwiek inny pokarm – bo aż 32 mg w sześciu surowych ostrygach. Ten niezbędny minerał wspomaga układ odpornościowy oraz pomaga zwalczyć przeziębienie.

Witamina B12 – Objawy niedoboru

Powszechnie uważa się, że z niedoborem witaminy B12 borykają się tylko wegetarianie. Do niedoboru witaminy B12 może przyczynić się szereg czynników. Jednym z nich jest przyjmowanie niektórych leków, jak omeprazol, pantoprazol. Powszechnym objawem niedoboru  jest niedokrwistość. Powoduje zaburzenia ze strony układu nerwowego i pokarmowego. Powszechnym objawem jest pojawianie się stanów depresyjnych, zwiększona nerwowość. W skrajnych przypadkach może dojść do zaburzeń pamięci oraz zmian osobowości i zachowań. Podstawowym objawem niedoboru jest jednak ogólne osłabienie organizmu oraz szybkie męczenie się. Przewlekły niedobór  może doprowadzić do śpiączki. Objawy mają formę hematologiczną, neurologiczną, psychiatryczną.

Niedobór witaminy B12 przypomina wiele chorób. Jednym z niepokojących objawów niedoboru jest patologiczna senność. Niezależnie od długości snu odczuwalna jest nieustanną senność. Bardzo częstym objawem jest drżenie i mrowienie kończyn. Ze strony układu pokarmowego powszechnymi dolegliwościami są: nudności, biegunki, zaparcia. Ze strony układu neurologicznego można mówić o następujących objawach: mrowienie rąk i nóg, uczucie prądu przebiegającego wzdłuż kręgosłupa oraz napady drgawkowe.

Zostaw odpowiedź

Możesz użyć tych tagów i atrybutów HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>